lørdag den 30. juni 2007

Sommermuffins.

Jeg har bagt madmuffins igen. Denne gang med olven, rosmarin og parmesanost. De dufter vidunderligt, altså forudsat at man kan li' ost!

Madmuffins er blevet denne sommers store nem-mad-hit. Det er så let, godt og luftigt f.eks. sammen med en skål salat, eller med lidt ost og oliven, eller grøntsager i grove stykker.

Jeg tager en melsigtefuld, ca 375 gr, blandet hvedemel og 3 tsk bagepulver og sigter ned i en stor skål. Blandet hvedemel er f.eks spelt, emmer og almindelig øko hvedemel, dog mest af den almindelige, for jeg synes at de oprindelige typer er en lille smule tunge i optrækket.

125 gr smør smeltes og køler af. 2 æg og 2½ dl mælk røres sammen. En pæn håndfuld oliven hakkes groft. En spsk rosmarin hakkes og blandes i melet. Omkring 40-50 gr parmesan rives og tilsættes.

Nu laver jeg en fordybning i melblandingen, og hælder mælk og æg ned i, derefter det smeltede smør. Vend hele baduljen med en dejskraber, men ikke for meget. Det må gerne klumpe.

Hældes i muffinforme og smækkes inde i en ovn, der er ca 200-210 grader varm. Bages i ca 20-25 min. Prik i en og se om den er færdig.

Mens mine muffins køler, slår jeg en brøddej op i det store bagefad. Den bygges op om surdejen, der udvides med lidt gær, lidt salt, lidt honning, hyldeblomstøl, diverse hvedmelstyper, vand og revet citronskal. Ælte, ælte og så op i skålen og hæve i laang tid.

Nu skal jeg ha' resten af øllet og en muffin eller to, mens jeg ser film.

5 kommentarer:

Lene sagde ...

Uhmmmmmm Sifka, ha en god ferie og det lyder allerede til at du er kommet ned i gear :-)

Sifka sagde ...

Ja såmænd Lene, jeg er gearet ned, nu skal jeg bare slippe af med sandpapiret i halsen.
Jeg har glædet mig meget til denne ferie:)

Kagekonen sagde ...

Uhmmmm... de der mad-muffins lyder hamrende gode, dem må jeg prøve en dag.

lifeondyssen sagde ...

De ser lækker ud og jeg vil være så fræk at tag en kopi af din opskrift og prøve dem af i løbet af ugen :o)

Sifka sagde ...

Kagekonen: Velkommen til:)

Dyss: Du ta'r bare:)