onsdag den 27. juni 2007

Vespucci

Hvor underligt det end lyder, sker det at folk sydfra drages mod nord og fascineres af regnfulde somre og sjaskede vintre. En sådan opdagelsesrejsende fra syd løb jeg ind i på den forlængst lukkede og slukkede Universitetscaféen.

Der stod han, mørk og mystisk, min helt egen Amerigo, dog ikke
Vespucci. En lang nat blev til morgen og udstyret med en nyindkøbt italiensk parlør, drog vi i Dyrehaven og udvekslede personlige oplysninger og spirende interesse for hinandens historier.

Han var fra Venezia, byen bygget på pæle, gennemstrømmet af kanaler og krydsende broer. Hvor fedt var det ikke lige? Jeg blev betaget og fuld af længsel både efter venetianeren og hans by. Jeg forelskede mig.

Og senere i polpette. Den italienske udgave af frikadeller, men med lidt mere krudt end i de danske deller. Dem laver jeg en portion af her til aften.

Brød afskorpes, skæres i tern og lægges i blød i mælk. Citronskal rives, hvidløg hakkes sammen med bredbladet persille. 2 æg slås ud i fadet og peber kværnes gavmildt. Hakket oksekød smides oveni og med den renvaskede pote blander jeg alle ingredienserne, til farsen er fin og jævn.

Når farsen har sat sig, salter jeg og lader den stå lidt i fred, mens jeg laver noget afledende. Polpette sættes med en lille ske og steges i olivenolie.

7 kommentarer:

Natmaleren sagde ...

Uhm, nu bliver jeg sulten igen igen:-)

Ha en go regnvejrsaften.

Andrea sagde ...

Ahhh, en kvinde der kan sine italienske søhelte og ikke er bange for at få beskidte hænder :)

Sikke en historie - og sikke nogle kødboller, dem vil jeg lave endnu på fredag:

Har set andetsted, at en sugo til slet ikke er ueffent.

Hvorledes serverer du dem?

HANNE sagde ...

Åhhhh, min luigi.....måneskin...
Sød historie :-)

Sifka sagde ...

Natmaler: Tak i lige måde :)

Husejer: Jeg kan også bande som en italiensk søhelt. Man blander bare bedst med klør fem.

Sugo er perfekt til. Det er vist også det Elizabeth David anbefaler i sin italienske kogebog.

Udover med sugo, serverer jeg dem med lidt forskelligt. De her skulle faktisk spises sammen med en muffin med oliven og rosmarin, men jeg opdagede at jeg mangler bagepulver... så det bli'r nok noget med salat eller med brød eller...

Hanne: Ja, der var både gajoler, gondoler og måneskin. Venezia i måneskin er såååå flot!

Anonym sagde ...

Sifka, Sifka, Sifka....... jeg skal nok lære det!
Hvad skete der mere, med ham italieneren fra Venezia..... sad lige og trængte til et nat eventyr...

Anonym sagde ...

Sifka, du kan altså noget med ord!

Sifka sagde ...

Marianne: måske en anden gang fortæller jeg videre:)

Losarinas: tak for dine ord:)