søndag den 25. november 2007

Gylden suppetid.

Når grøntsagskuffen bugner af gulerødder, er det god timing, at avisen i lørdagstillægget bringer en god opskrift på gulerodssuppe. På vejen hjem fra min udflugt købte jeg de få ting, jeg manglede til en grydefuld solskin. Der blev også plads til et par stykker laks.

Suppen blev, i min version, lavet af 400 gram gulerødder, 300 gram bagekartoffel, 1, rødløg, 1 stort fed hvidløg, lidt olivenolie, saften fra to clementiner, 1 l bouillon, et par kviste timian, en skvat piskefløde, revet ingefær, lidt citronsaft, salt og peber.

Grøntsagerne blev hakket groft og ristet i olien ved svag varme i cirka 10 minutter. Tilsat timian og clementinsaft, der skulle simre næsten væk. Bouillonen blev tilsat og det hele småkogte under låg i cirka 30 minutter.

Op med timiankvistene, piskefløden tilsat og suppen blendet og smagt til med salt, peber, citronsaft og lidt revet ingefær. Min suppe blev serveret med en lille tot pisket fløde.

Inden suppen blev sat på bordet, spiste vi et lille stykke dampet laks, som havde ligget på et lag salat, derefter krydret med salt, peber og lidt stødt nellike, og til sidst dækket med clemtinskiver. Inden pakken af folie blev lukket, blev der dryppet med lidt oliveolie. Pakken ind og dampe i ovnen. Fisken blev serveret med et par skiver speltbrød.

Da det var lørdag, blev madlavningsprocessen nydt i selskab med denne her.

For god ordens skyld vil jeg lige gøre opmærksom på, at clemetinerne ikke var overfladebehandlede!

Ingen kommentarer: