fredag den 28. december 2007

Ris og ratatouille.

Man kan faktisk godt blive væk i en stak pair og fuldstændig glemme sig selv. Det gjorde jeg, og da jeg endelig fandt vej ud af bunken, skulle jeg finde på noget til aften. Bjørnen stemte for den gode gamle nisseret, risengrød her på falderebet.

Når jeg nu alligevel skulle stå der og røre i gryden, kunne jeg samtidig bruge tiden til at forberede et eller andet til i morgen. Så vil jeg være beredt, hvis jeg nu igen i morgen falder over noget tidstilsidesættende.

I skuffen lå der lidt af hvert, et par auberginer, røde peberfrugter, en bakke champignoner, rød- og hvidløg, tomater og et bundt timian.

Auberginerne blev skåret i tern og smidt i ovnen. Løg og hvidløg skåret i grove tern og svitset på panden i olie. Peberfrugterne blev renset og skåret i stykker og derefter smidt i sauterpanden, der allerede var i gang.

Efter en lille halv time i ovnen, kom auberginerne ud. De kom op til selskabet i panden sammen med tomater i kvarte og champignon. Timiankviste og bang, låg på. Simre, simre i noget tid indtil alt er skvattet sammen og risengrøden færdig.

Efter risengrøden kom ratatouillen i en boks og derefter i køleskabet. Her kan den stå og samle sig indtil i morgen, hvor den bliver selskab for et eller andet, som jeg ikke lige ved, hvad bliver.

4 kommentarer:

Kagekonen sagde ...

hvor underligt... jeg har også lavet ratatouille til i morgen her til aften.

Hvor er der forresten blevet fint på din blog, med nye billeder og det hele.

Margrethe sagde ...

wauw, sifka, hvor ser det indbydende ud - og en rigtig god idé :-)

Sifka sagde ...

Tak, kagekone, jeg prøver mig forsigtigt frem.
Ratatouille er bedst dagen efter, ing´?

Tak, Margrethe, jeg glæder mig også til at spise det i morgen.

Madame sagde ...

Det lyder smart, at du laver to ting på én gang, når du nu aligevel skal stå der og røre! Og ratatouillen vil jeg også tage op igen, tak for inspiration, Sifka ;-)