lørdag den 12. januar 2008

Lagkage.

Nu kommer jeg, af gode grunde, ikke til at hænge så forfærdelig meget ud her på bloggen i morgen, så jeg løfter lige en lille flig af det slør, der skærmer lagkagen.

Lagkagebunde er nemme at lave selv, men det er også smaddernemt at købe dem lige om hjørnet, så det har jeg, ja altså, det var nu Bjørnen, gjort i dag.

Første lag er en almindelig kagecreme kogt af æg, sukker, vanillestang og mælk. Tilsat et par spiseskefulde saft fra de syltede italienske kirsebær fra julen, blev den derefter bredt ud på et fad, og drysset med lidt sukker. Inden jeg smurte det ud på kagen, havde jeg lige vendt cremen med lidt flødeskum.

Næste lag er lavet af en avocado blendet med citronsaft, og derefter vendt med flødeskum og en lillebitte smule sukker. Oven på denne creme har jeg lagt et helt tæt lag af halverede frosne jordbær. Efterhånden som jordbærrerne tør op, suger den, lidt kedelige, færdigkøbte lagkagebund, der ligger øverst, begærligt af jordbærsaften, og smager i morgen, som var den badet i et eller andet spirituøst. Enormt smart, hvis det ellers virker, og det ved jeg altså først med sikkerhed i morgen.

Inden kagen bliver sat på bordet, bliver den blevet dækket af et lag flødeskum og pyntet med, hvad der nu lige falder for.

4 kommentarer:

Kagekonen sagde ...

Det lyder som en rigtig lækker sammensætning.

Er det dig eller bjørnen der skal fejres?

Sifka sagde ...

Det er Bjørnen, jeg er augustbarn:)

Jane sagde ...

Uhm, lyder rigtig godt.
Tillykke med bjørnen.

Unknown sagde ...

AvocadO, kagecreme og jordgubb!!

huhej for en blanding - den glæder jeg mig til at høre nærmere om! ..

:D !!