søndag den 13. juli 2008

Nye veje

Nye ideer. Nye tiltag. Her i hytten er vi ekstrem dårlige til morgenmad i hverdagene. I weekenden er vi rigtig, rigtig gode til det.

Jeg må således gøre noget, og udover inspiration hentet i Andreas mangfoldige samling af æggeretter, må der mere til. Og mere kom der, mens jeg udførte trylleri med enkle midler og en fuldmoden ananas, der har stået klar til kamp i køleskabet.

Jeg kogte en sirup af en deciliter vand, cirka 100 gram muscovado og tre styks stjerneanis, der efter en hurtig ristning på en meget hed pande, røg i kaffemøllen til pulverisering. Mens siruppen kogte, skar jeg skrællen af ananassen, og delte den i fire dele, og fjernede dens indre hårde kerne, så sødmen slap fri.

Den nye udgave af en ananas, var nu klar til at møde Monsterrivedjævlen, der fremviste sin skarpeste side. Mens saften drev, og duften sprang om ørerne på både mig og djævlen, var mine fingerspidser momentvis i fare for at havne i bunken af papirtynde skiver.

Det tynde ananaspapir blev bagefter lagt forsigtigt i en skål, og den let afkølede sirup gled som et vandfald af sød blødhed ned over.

Morgenmad? Åh jo, kridhvid yoghurt eller bestanddel i en mælkedrik, måske endda tilbehør til en tyk og lækker pandekage. Men til andre måltider er der også muligheder. Jeg ser en skefuld lagt på en rød cowboytallerken, sammen med en karryflammende sammenkogning af lækkert kød og grønt. Eller i en lille skål, som eksotisk ledsager til en cremet, sortprikket vanilleis. Og så videre, men hvad ved jeg egentlig om andres ideer, så drøm selv videre.

Jeg skylder googlesøgning og Kille Enna tak for inspirationen.


Ingen kommentarer: