søndag den 7. september 2008

Forråd

Når nu solen er lidt langsom i dag, kan jeg bruge tiden til at se lidt på den nye årstids lyksaligheder. Udbudet er stort, og der bliver nok at se til.

Jeg har en æske stående, der er lavet af kaneltræ, den dufter vidunderligt, og jeg holder den gående på stødt kanel, for at forlænge levetiden af den skønne duft. Senere på sæsonen er det den uundværlige kanel- og sukkerblanding til risengrøden, der har ophold her.

Mit nyeste saltkar i samlingen er heldigvis stadig fyldt med rosensalt, som en sidste sommerhilsen, men nye saltblandinger kommer til efterhånden. I år skal jeg have en stor portion med rosmarin og mynte, samt en der blander sig muntert med timian og citron. Der er nok af ideer, når først jeg åbner for den skuffe.

Køkkenskabet skal fyldes med glas. Henkogte tomater, syltede rødbeder, agurker og græskar. Æblesylten slipper jeg ikke udenom i år, for der pives højt efter den fra alle kanter. Henkogte pærer måske, som en udfordring.

I Skottegården, hvor jeg er vokset op, er der masser af valnøddetræer, så måske skulle jeg besøge barndommens gade og samtidig få samlet lidt til forrådet.

Fignerne bliver købt lokalt, og jeg skal forsøge mig med et rugbrød bagt med figner og mandler. En ren kopi, men kan jeg finde frem til en hjemmegjort udgave, der lever op til forventningerne, er der endnu en ting, som jeg selv styrer indholdet i. Kan jeg ovenikøbet spare penge, er det et plus mere.

Når nu vi er ved rugbrød, så fik Capacs ølsnak vækket minderne om god øllebrød til live. Orangeskal, tungt mørkt øl, fløde pisket med let hånd. Øltyperne vælter stadig ned af hylderne og så sent som i går fik jeg smagt på en af de tunge drenge. En Golden Strong Ale, Pinsebryg fra GB. Den holdt sine 8 procent, som jeg straks fornemmede bag pandeskallen, men langsomt drukket og strukket, gik det fint uden dans på bordet til følge.

Kastanjemelet ligger klar, og så vidt jeg husker, er det hele tre udgaver af florentinsk kastanjekage, der skal afprøves.

Just nu landede en tallerkenfuld lækre morgenmadder ved min venstre side, og en kop te følger efter. Stærktkrydret te i efterårstoner. Jeg er bare så heldig i dag.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Glæder mig allerede til æblesylten!

Anonym sagde ...

Uhm, glæder mig til at høre om figen-mandel rugbrødet. Jeg elsker det brød - men det er så skide dyrt.