søndag den 19. oktober 2008

Pausefisk

Når tanketorskene kommer i stimer, og jeg begynder at pille ting op, som er rigtige, så er det blevet tid til noget ganske andet. Og i dag er andet en æblekage.

Jeg har en hel kurvfuld æbler stående, for Andrea og jeg var på æblerov på Kildebrønde sidste søndag. Her kunne jeg have fået en kæmpe sæk 2. sorterings for en halvtredser, men jeg beherskede begrænsningen, lige den dag, og nøjedes med tre poser. Mutsu, Santana og en pose med en pæresort, jeg har glemt navnet på.

Santana blev valgt til dagens kage. Jeg skrællede fem stykker, og skar dem ud i tynde både. De blev lagt i bunden af en lille bradepande, på bagepapir. Æg og sukker blev pisket skummende. Smør blev smeltet, og mel og bagepulver forenet og sigtet i æggesnapsen. Tilsidst det afkølede smør.

Dejen blev hældt over æblestykkerne og derefter dryssede jeg med en masse hakkede valnødder og til allersidst med kanelsukker. Ind i en varm ovn 175 grader i en halv times tid.

Tanketorskene er svømmet videre, og nu er det tid til strik igen.

Ingen kommentarer: