søndag den 21. december 2008

Påvirket

Avisen ligger stadig urørt, for det lader til at dagens lys er ekstra kraftfuldt, så jeg røg i køkkenet efter, at jeg havde mediteret lidt over morgenlyset.

En brøddej, der blev æltet sammen i går, har overnattet i det iskolde badekar, dækket med både fugtigt viskestykke og stribet 'badehætte', som i virkeligheden er en plastbærepose, jeg hjembragte højrøde lotusstager i.

Dejen blev bakset sammen af gær, vand, øl, sirup, kanel, rosiner og mel, forståes. Den var blevet dejlig samarbejsvillig over natten, og lod sig hurtigt forme til solbrød, som jeg penslede med fløde og dryssede med sorte birkes, da anden hæveperiode var overstået.

Nu er de smidt i den meget varme ovn og er nok færdige om 20-25 minutter. Når de bliver hevet ud smider jeg et letfugtigt viskestykker over og lader dem køle af.
Bjørnen er stadig teenager lidt endnu, så jeg trækker morgenmaden lidt i ørerne. I mens går jeg om bord i dagens avis.

4 kommentarer:

Unknown sagde ...

Tillykke med den unge MAND !!!
Ak ja, hvor tiden går..Det siger "man" altid , men det er jo også sandt :-)

Anonym sagde ...

Sikke smukke solbrød.

Sifka sagde ...

Miri, det er først til januar, han fylder år og så er det helt slut med teenagertiden:)

Tak Marina, lyset inspirerer:)

Unknown sagde ...

Søde Sifka - lad det sne - bare tryk på knappen: http://www.bloggerbuster.com/2008/12/simple-snow-effect-widget-for-blogger.html