mandag den 3. september 2007

Nu til Nanna...

Sidste skud på æblestammen blev en rigtig lækker æblekage. Den er bragende nem at lave og smager dejligt.

175 gr blødt smør røres hvidt med 175 gr sukker. Herefter tilsættes 3 æg, et af gangen, hvor der der røres grundigt mellem hvert æg.

Reven skal af 1 citron tilsættes og derefter sigtes 125 gr mel, ½ tsk bagepulver, ½ tsk kanel, ½ tsk ingefær, ½ tsk stødt nellike og 1 knsp revet muskat ned i skålen. Vendes forsigtigt med en dejskraber.

Rens 3 æbler for kernehus og blomst. Skæres i både, hvor halvdelen lægges i bunden af en smurt springform, der er drysset med mel i et tyndt lag. Herefter fordeles dejen henover og resten af æblebådene lægges på og drysses med kanel, hakkede mandler og perlesukker. Jeg var kogt tør for mandler, så det blev til et valnøddedrys i stedet for.

Ovnen blev varmet op til 200 grader og kagen smidt ind i ca 45 minutter på nederste rille. Da tiden kaldte, prikkede jeg med en strikkepind midt i kagen. Den kom op uden dej på, og viste at kagen var færdig. Afkøling helt og aldeles stående i formen.

Den tåler sagtens en klat flødeskum, cremefraiche eller en lille kugle god vanilleis.

Jeg retter endnu engang fokus hen på Nanna Simonsens bog 'Smag på Danmark'. Den er guld på en kogebogshylde.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

For dælen da en lækker kage og med æbler i top og bund.... det vil jeg prøve af i løbet af ugen.
Jeg har overvejet noget meget dristigt med æblerne.
Hvad siger du til;

Æblesmør?
eller
Æble frites til brunch?

Jeg kaster mig ud i det og kommer der et resultat ud af det så kommer det på bloggen.
Mange tanker fra hende med æblekinder

lifeondyssen sagde ...

Nam nam .. endnu 1 stk lækkert bageværk :-)
Ææææælsker æble-kager

Marianne sagde ...

Mums den se fo god ud :-D

Anonym sagde ...

Hvis jeg nu betaler en taxa. NU. Sætter kaffe over, tror du så .....

Liselotte sagde ...

Uhuuuumhhhhh... æblekager er bare det bedste i verden :-)

Anonym sagde ...

Det lyder helt vildt lækkert. Det vil jeg lave, næste gang jeg får gæster, hvis jeg kan vente så længe.