fredag den 5. oktober 2007

Fredagshakke.

Jeg skal strikke et halstørklæde til Bjørnen. Kauni. Frem og tilbage. Nemt, bekvemt og fjernsynsegnet. Der er valgt farve og jeg drog afsted mod det gode lille sted, men nej, jeg orkede alligevel ikke at cykle over broen i dag. Det måtte blive i morgen.

Det blev boghandleren og det lokale supermarked i stedet. Jeg købte og bestilte hos boghandleren, og cyklede til madmarkedet.

De havde hakket dit og hakket dat, to pakker af det, samt to stykker af det. Det købte jeg og måske er det læsningen her, der har inspireret mig til dagens hakkeret, måske var det bare brug af, hvad der lige var for hånden.

Bjørnen er skidt tilpas, har vrøvl med maven og ser bleg og tyndbenet ud. Han skal have champignon, for det synes, han hjælper.

Hakket kalv og flæsk blev blandet med sorte oliven, champignon, oregano, salt og peber. Det havde lige fået en tur i hakkeriet inden, det blev blandet op i kødet. Formet til et brød blev de smidt op i en lille bradepande og kranset med skivet champignon og flere skefulde af de henkogte tomater.

Kartofler blev vasket og skåret i rå humpler, smidt i en anden bradepande og vendt med olivenolie og limesaft. Ovenpå et drys frisk basilikum og et par laurbærblade.

Smak, ind i ovnen.

Ingen kommentarer: