lørdag den 22. december 2007

Rundand & Fladand.

Vi har været ude og blande os med de andre julehandlende. Vi skulle hente anden hjem. Der var en kø på to foran os. En dame fik sin franske berberiand udleveret. Den var lidt flad i det, og hun så særdeles tvivlende ud, og stillede nogle spørgsmål til slagteren, som fortalte, at de da også havde økologisk gås, og ja den franske and var også økologisk.

Nummer to i køen, viste sig at være en ung dreng eller pige, lidt svært at definere, der skulle til flaskeautomaten, hvor damen med den franske and, var gået helt i stå med anden i hænderne. Min nysgerrighed blev straks tændt, og jeg fulgte hende meget interesseret.

Nå, men det var vores tur, og slagteren blev en smule bleg i blikket, da han fik mit navn. Derefter spurgte han om nationalitet. Jeg troede først, at det var min han spurgte til, men det var altså andens. Han forsvandt ud i baglokalet, og jeg kunne igen vende opmærksomheden mod damen med den flade and.

Hun var stadig meget fjern i blikket, men pluselig ser hun op fra anden og spørger den unge dreng, eller pige, om denne venter på hende. Næ, nej, han eller hun vil bare til ved automaten. Damen dumper anden ned i sin varevogn, og triller lidt væk, og fordyber sig atter i sine andetanker.

Nu kommer slagteren, og spørger til mit navn igen. Jeg staver og forklarer. Han forsvinder igen, men returnerer hurtigt med en or'nlig syg and på fire kilo. Og den var rund, som ænder bør være. Bjørnen og jeg fik stjerner i blikket og smilede bredt ved tanken om rundanden i stegt udgave. Slagteren smilede af lettelse over tilfredse kunder i butikken efter fladandedamens lidt besynderlige opførsel.

Senere da vi stod i kassekøen, stod damen med fladanden i køen ved siden af. Fladanden blev lagt på varebåndet med et nærmest undskyldende blik fra damen, og jeg må indrømme at jeg var på det tidspunkt revnefærdig af nysgerrighed og ville gerne ha' være en flue på hendes indre tankevæg, men jeg må leve med ikke at få at vide, hvad det var med den and.

Var den for flad? Var det det? Kastede hun stjålne blikke på vores rundand på grund af det? Eller havde hun pludselig glemt, hvad hun skulle med den? Havde hun glemt, at det snart er jul, eller hvad filan var det?

4 kommentarer:

Andrea sagde ...

Stakkels dame og heldige jer.

Tænk nu skal hun gruble over om anden er god nok i 24 timer og når den så - måske af helt andre årsager end faconen - ikke er helt perfekt i morgen, så vil hun tænke: Hvorfor fanden accepterede jeg den, når den så sådan ud!

Håber jeres fire kilos pragteksemplar bliver perfekt i morgen - kålen lyder wunderbar.

Unknown sagde ...

jeg ville nu oss være lidt tummelumsk hvis min længe ventede and, som sku hentes ved navneopråb? (Irma?) - viste sig, som en flad fornemmelse ;)

En and med uheldigt tryk16 - ser nu også så sørgelig ud..

Måske hun ved at gå ned med det der julestress.. ;)

Lotte sagde ...

Jeg sidder her og får nogle højst bizarre fantasibilleder af de der ænder. En and som en pandekage og en anden som en bowlingkugle - og så denne dame med et besynderligt grublende ansigtsudtryk.
Meget malende beskrevet - i hvert fald fik du malet nogle meget underholdende billeder i mit hovede :-D

Marianne sagde ...

Hæ hæ... jeg ved godt hvorfor hun så forvirret ud - hende andedamen.
Hun har sgu da inviteret8 personer til and juleaften, hendes første jul for hele svigermekanikken med følge. Og hun har tænkt "det bedste af det bedste". Jeg bestiller en god and. Da hun så fik den udleveret så tænkte hun; hvordan en i helvede skal den mættet 8 personer.....