lørdag den 12. januar 2008

Valgfrihed ufrivilligt fravalgt?

Når man skal ligge og snue den halve dag væk, bliver man fri for at vælge ingredienser i det brød, der bages på foranledning. Sådan er det.

Jeg har ikke begreb om, hvorledes målene fordeler sig i dette brød, men inspirationen skulle nok være til at gå til. Jeg har brugt min surdej, durummel, tykmælk, salt, sirup og en lille tot gær, bare en lillebitte en. Det blev rørt sammen med vand til en konsistens som tyk vælling.

Skålen blev dækket af et stykke plastik, hvori jeg har prikket en masse huller. Med en elastik til hjælp sidder plaststykket godt til. Derefter står skålen på køkkenbordet, og bobler i et døgn, men igennem kogetilstanden slog det mig, at durum alene nok ikke var optimalt, så jeg rørte speltmel i vællingen sammen med mere vand. Og så gik det på jävla vis.

I dag har jeg ristet en rest hasselnødder på panden, derefter hakket dem, og sammen med safran og små saftige gule rosiner bliver det parfumen i Bjørnens brød. Jeg har æltet dejen sammen med almindelig økologisk hvedemel, og nu står den og hygger sig herinde i stuen sammen med mig.

Jeg har en plan som indbefatter en af mine nyligt indkøbte isenkræmmergadgets, men det vender jeg tilbage til senere. Nu må jeg have en stor kop varme og en avisside eller tre.


Ingen kommentarer: