søndag den 30. marts 2008

Cubansk køkkenklang.

Hvis du nu var i besiddelse af Svinedrengens magiske gryde, ville duften af min cubanske oksegryde være det første, der kildrede dine næsebor, og jeg ville kunne tryllebinde dig til at følge mig og min sorte gryde, som en anden rottefænger fra Bryggen.

Dagens ret blevet lavet af store mundrette bidder af oksemørbrad, der blev brunet i olivenolie. Gulerødder blev, i form af tynde guldmønter, blandet i, og tilsidst den strimlede ramsløg. Kyllinge-kalvespidsbryst saucen, skulle udgøre det våde element, og det klarede den fint. Jeg tilsatte stødt nellike og en lille spiseskefuld af Bjørnens flydende ild i form af en chilesauce, som han bruger, når han laver chilimayo.

Nu var den sorte gryde åben for modtagelse af en dåsefuld sorte bønner, som lige fuldendte den cubanske ret. Heldige mig, at der var en rest kartoffelmos i køleren, som ved hjælp af en smørklat og lidt mælk blev vakt til live igen.

Jeg elsker min sorte gryde!

3 kommentarer:

Kagekonen sagde ...

Du har en helt vidunderlig måde at skrive om din mad på, man kunne godt gå hen og blive helt misundelig... måske jeg skulle stille min sorte gryde længere frem i skabet?

Sifka sagde ...

Prøv bare, kagekone, jeg er i hvertfald vild med min. Og tak for ordene, som glæder mig:)

Anonym sagde ...

Aah, saadan en sort gryde vil jeg meget gerne have. Den passer lige til mit blus hernede og taenk paa alt det, som kan koges sammen og staa og simre deri :-)