søndag den 27. juli 2008

Origanohaps

Jamen, jeg orker da ikke stå ude i det køkken i al for lang tid ad gangen. Solen står lige ind, og man får det hurtigt varmt. For varmt. Bagekartofler og søde kartofler behøver man ikke nødvendigvis skrælle i køkkenvasken, så jeg sad inde i stuen, og så på lidt fjernsyn i mens.

Da de var blevet skyllet, og skåret i rå humpler, blev de smidt på ilden, og passede sig selv indtil, de var kogt godt møre. Vandet blev hældt af, og en klat smør, en sjat mælk og wasabi/sesam krydderblanding, var med til at gøre en brugbar mos ud af hele herligheden.

Vandpause, og derefter hakkede jeg en pæn buket origano, taget fra planten jeg har stående i vindueskarmen. En omgang røde blommetomater blev delt i halve, saltet en lille smule og skærefladen vendt ned i det hakkede origano.

En god grydeskefuld kartoffelmos blev slængt op på en comboytallerken, drysset med grønt, og garneret med tomaterne. Jeg vil anbefale at man, i hvert fald for én tomats vedkommende, tager den i én haps. Det smager fortryllende!

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

står du for maden...når vi nu næste år tager afsted til Saltum ??
:-)

Sifka sagde ...

Ja, det ville da være mig en stor fornøjelse:)

Pluto Pedersen.... et eller andet sted på Als. sagde ...

Altså - biomælk hvad ER det for en størelse?

Sifka sagde ...

Hej Pluto Pedersen. Biomælk er biodynamisk sødmælk fra 'Naturmælk', som jeg køber hos en lokal økokøbmand. Det smager bedre end almindlig mælk, så'en ligesom i gamle dage:)