tirsdag den 26. august 2008

Grib til gryden

Der er en piven og jamren omkring mig, over det grå, kedelige, og for nogle, kolde vejr.

Efterårsstemningen hænger tungt over hovederne, og vi har endnu ikke forladt august. Jeg er selv lidt ramt, men nu viser vejrudsigten tendenser til sol og sensommer, hvilket får mig til at rette mig op og tro på det.

Lige da jeg ankom til hytten her, var alle trætte og nede. Noget måtte gøres, og det blev den sorte gryde, der reddede stemningen i det lille hjem.

Marskokse blev strimlet, og vendt med olivenolie og paprika. Derefter fulgte slag i slag, hvad der lå for hånden i grøntkassen. Og det var ikke så lidt. Hvide perleløg, grønne bønner, røde peberfrugter, lysegrønne strimler af spidskål og orange mønter af gulerod. Salt, peber og et par stængler rosmarin, friskskåret lige fra planten. Ved samme lejlighed kunne jeg konstatere, at min kniv ikke er helt så sløv, som jeg troede.

Jeg har stukket et par skeer i grydens dyb, for at få hevet et par prøver op, og det smagte allerede fortrinligt. Senere vil der blive smidt en sjøbfuld piskefløde i for lige at runde smagen.

Og se, der var den jo. Solen!

2 kommentarer:

Marianne sagde ...

Flot nyt design!

Jeg rumsterer selv lidt, men ved ikke om det bliver til noget...

Annette sagde ...

Uhm, det lyder godt!
Og så endda med sol - ikke dårligt...
Jeg kan nu godt lide efteråret, især når det viser sig fra sin gode side med klare solskinsdage indimellem.