lørdag den 23. august 2008

Sensommeræg

De ellers indestængte børn griner i gården. Regnen holder pause, og jeg pisker æg og fløde sammen. Visp, visp, visp. Jeg hælder blandingen ud over kartofler, perleløg og bønner. Bacon syder ved siden af.

Jeg har tændt lys i lanternerne for første gang siden foråret, lyset er mørkt i dag, og jeg tøffer rundt, og hygger om mig selv. Om Bjørnen. Om katten. Tiden står, og tikker på tid i køkkenet.

Jeg klipper purløgsdrys, og smadrer sprødt bacon. Tager tallerkener ud af skabet. Det samler sig. Hyldeblomstsaft. Glas.

Jeg tager panden af ilden, tjekker under låget. Drysser og skærer. Rugbrød, smør og knive. Går ned af gangen, og kalder. Vi er samlet om et øjeblik. Nu.

5 kommentarer:

Githa sagde ...

Det oser af hjemlig hygge og velvære Sifka

johanne sagde ...

Jeg kan godt lide din måde at skrive på. Nyder at læse med på din blog. Og så sidder jeg lige nu kl. sent aften og bliver helt sulten :-)

Anonym sagde ...

og her er vi gået hver til sit igen, ned af gangen op ad trappen, efter vores fælles måltid :-)
god søndag til os alle i morgen :-)

Sifka sagde ...

Ja nemlig, god søndag til os alle sammen:)

Tak Johanne, det glæder mig, at du nyder at læse med.

Sifka sagde ...

Githa, lørdagen har været god:)