søndag den 8. marts 2009

Briller og bomuld

Gårsdagens udflugt indeholdt, takket være Andreas lille vidunder, en tur omkring til nogle svenske garnforhandlere, som jeg havde opsporet på forhånd.

I den ene af forretningerne var gør-det-selv strikkeriet holdt nede på få udvalgte garner i det ene hjørne. Resten af butikken bugnede derimod af færdige lækre strikkede ting, og fingrene måtte mere end en gang lige nulre lidt hist og pist. Der var især en lille kort trøje med mønstret bærestykke, som jeg gerne ville gøre kunsten efter. Lige i alfestørrelse hang en skøn blå lokalpatriotisk sag, tæt besat med malmøske griffer, som en anden én nok gerne ville have, at jeg gjorde kunsten efter.

Pusten blev total taget, da jeg opdagede en sort lammeskindspels i udformning og facon ligesom i min drøm. Der manglede bare det lilla, røde eller limefarvede foer, som jeg drømmer om at få sat i den gamle persianer, der hænger i skabet. Indtil videre, har jeg ærgerlig nok, søgt forgæves efter hjælp til at få fixet den side af sagen.

I den anden af de udvalgte butikker, fik jeg Noro Silk Garden til en pænt billigere pris end i København. Jeg sparede cirka femogtyve kroner per nøgle, hvilket vel også er en slags besparelse? Et par nöster ekologisk bomuld i sjove farver fristede, og jeg faldt også for et par af de lilla kulører i form af to nøgler skinnende, og en enkelt tyndtrådet uld med silke.

Solbriller? Ja, jeg ledte stadig efter det par, der ligner de bedste af slagsen, jeg nogensinde har ejet, nemlig en brille indkøbt i Paris for hundrede år siden. De blev mast og ødelagt til ubrugelighed, da en af mine venner satte sig på dem. Jeg var grædefærdig, og har ledt lige siden.

Åhléns havde dem i en lettere opdateret udgave. Hverken Gucci, eller noget andet dyrt, bare en almindelig brille, der prismæssigt ikke vil få mig til at hulke af desperation, hvis jeg forglemmer dem og mig et eller andet sted. Men hvis jeg gør det, vil en ny jagt jo begynde. Måske skulle jeg have købt flere par?

Hvad jeg ikke fik på brillen, fik jeg til gengæld i næsen. Den blev stukket dybt i både Gucci, Marc og Dior. Men den stjernesmidende engel står altså stadig godt i fløjene.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

åhhh Sifka...jeg håber du finder en til det lilla look...det ville klæde din pels :-)

Marianne sagde ...

Mums noget dejligt garn :-)