søndag den 3. maj 2009

En majmorgen

Da jeg var barn, kom jeg ofte på familiebesøg i Sverige. Ind imellem overnattede vi, og stod dagen derpå op til morgenmad på svensk maner. Og det er noget der gør indtryk. De spiser nemlig alt lige fra marinerede sild til friskplukkede skovjordbær fra baghaven. Med knasesukkerdrys og fløde.

Hertil morgen kører en svensk variant af noget morgenfjernsyn i baggrunden, mens jeg tuller rundt mellem vasketøjsrester og køkkenet.

Jeg har kogt et stykke økomedister, skåret i skiver, og ristet på panden. Pisket fire små æg og tilsat salt og peber. En pænt stor håndfuld frosne ærter bliver drysset ud over medisterstykkerne, og bagefter hælder jeg de piskede æg over. I mangel af et brugbart låg, dækker jeg panden med folie, og skruer helt ned for blusset. Og går.

Videre til mit rene vasketøj, der bliver lagt sirligt sammen, og den sidste tromlefuld sat igang.

Tilbage i køkkenet skærer jeg af det gode rugbrød, som er svundet godt ind. Et sikkert tegn på en brødsucces. Jeg hakker rosmarin fra vindueskarmen sammen med et par totter syltet rød peberfrugt, som er Bjørnens p.t. yndlingsingrediens til sandwich. Nu får han det som tilbehør til en dansk-svensk udgave af den italienske frittata.

Efter cirka femten minutter er frittataen klar. Lysebrun i bunden og letstivnet på overfladen. Vi spiser, og vi nyder, og vi spiser det hele.

Nu sidder jeg her, klar til at skylle avisen ned med en kummefuld sommerglad jordbærte. Det er da en ok begyndelse på en søndag på Amager.



7 kommentarer:

Jeannette Mariae sagde ...

Tak skæbne, det ser godt nok lækkert ud. Bon appetit... ;-)

Pernille sagde ...

Mmm, det lyder lækkert. Herhjemme er tøsebarnet ved at bage chokolademuffins, og den lifligste duft breder sig.... mon ikke muffins og en kop af den gode the, kan gøre det ud for morgenmad, en søndag morgen :)

K@ri sagde ...

Jeg fant Hævekurven i dag! Vet ikke hvor jeg har lett tidligere, men nå har jeg i alle fall bestilt både en avlang og en rund.
Gleder meg til den dukker opp :o)

Ha en god dag!
Kari*

Sifka sagde ...

Aj, hvor godt Kari! Jeg skulle lige til at svare på din kommentar, da jeg læste, at du havde fundet dem.

God søndag:)

Tak Jeanette Mariae, det var også lækkert:)

Pernille, chokolademuffins og te er da herligt:)

Lene sagde ...

Kære Sifka, jeg kender ingen som dig, der kan beskrive madlavningsproces og de tanker, du har, så malende og så sansende :-)

Unknown sagde ...

I spiser godt, du og Bjørnen :-)

Fríða sagde ...

mmmm, jeg elsker dine madfotos og beskrivninger!
kh.fra Island
Frida