søndag den 10. maj 2009

Lammeleg

I det lokale supermarked var der et lille specielt tilbud på diverse lammeudskæringer. Det var vist en eller anden slagterlærling, der skulle øve sig lidt, så man solgte eksperimenterne ud med lidt nedsættelse på prisen.

Fint nok, tænkte jeg, og tog en lille pakke lamme-et-eller-andet med hjem i kurven.

Og i dag var det så min tur til at lege med lam, og jeg kastede mig ud i en grydeudgave. Et par skiver bacon havde undgået køkkenmusens opmærksomhed, så de røg i gryden sammen med lammestykket, der blev brunet pænt på alle sider.

Forleden lavede jeg kalv i øl, så det havde jeg ikke lyst til, og der var udsolgt i flåede tomater. Hmm, tænkte jeg, og hældte resten af morgenteen i gryden som væde. Jordbærte, mine damer og herrer, og det fungerede strålende.

Låg på gryden, simreblus, og mig ind i stuen, og snurre rundt om mig selv i en times tid.

Det var en lille stykke kød, så jeg skrinlagde ideen om små nye spanske kartofler, og grønne bønner i olivenolie, og hvidløg. I stedet sammentænkte jeg panikbollerne med tynde skiver steg, og sprøde grønne salatblade.

Godt så, tænkte jeg, og flækkede spinatboller, smurte med meget lidt mayo, dryssede med tørret mynte, hvem der bare havde haft det friske!, og dækkede med kød og salatblade.

Smak!, og så spiste vi.

1 kommentar:

Malou Klidmoster sagde ...

Wow, fed måde at improvisere på :-)