søndag den 18. januar 2009

Æblebrød

Vi har indstillet den videre fødselsdagsfejring. Meningen var en biograftur, men Bjørnen er sløj, og helt væk i hulen. Måske senere?

Jeg gik i køkkenet for at fyre op under en kande kusmite, og med tedåsen i hånden blev jeg straks inspireret til et brød. Måske også fordi, brødkassen var tømt for interessante emner.

Et enkelt æble lå i kurven, og en håndfuld rosiner var der også i skabet. En gammel appelsin, der udvendig lignede et fund fra antikkens grækenland, afslørede et særdeles saftigt indre, og blev straks brugt som brusebad over æblestykkerne. En håndfuld hasselnødder bliver ristet og hakket, mens en ½ liter kusmi med æble køler af på køkkenbordet.

Melet bliver en blanding af spelt, durum og almindelig økohvede. En halv pakke gær skal røres op med surdejen fra kulden, og så er vi kørende. Måske endda så tilpas meget, at vi alligevel ender i selskab med Viggo på det brede lærrede.

4 kommentarer:

Annette sagde ...

Det lyder spændende! Jeg får helt lyst til at prøve at gøre dig kunsten efter.
Har aldrig prøvet at bage med te.

Sifka sagde ...

Annette, det er ingen kunst, væske er væske. Jeg tilsætter glad og gerne te til alt muligt. Også frikadellefars;)

MissMuffin sagde ...

Du bager altid så meget spændende, svært ikke at blive inspireret. Har aldrig bagt så meget brød som efter jeg er begyndt at ligge på lur herinde:)
Jeg så Viggo i biffen igår, det var bestemt ikke dårligt selskab:)

Sifka sagde ...

MissMuffin, jeg blir da helt glad over at få at vide, at jeg har inspireret dig, og du skal være meget velkommen til fortsat, at ligge på lur;)

Glæder mig så meget til Viggo:)